4 fontos dolog az online értékesítésben - profi szemlélet | Online értékesítés - NE adj el semmit!

Skip to content

Online Marketing és értékesítés, a titkok felfedve, lépésről lépésre

4 fontos dolog, amit profi értékesítőként szem előtt kell tartanod. Enélkül NINCS online értékesítés!

 

Néhány alapszabály, amit szem előtt kell tartani

Az alábbi négy pontban röviden összefoglalom, hogy milyen alapvető fontosságú szabályokat kell mindenképpen szem előtt tartanod ahhoz, hogy elindulhass a profi értékesítővé válás útján – amennyiben az akarsz lenni. Ezek a szabályok általánosan érvényesek az értékesítés során tapasztalataim és megfigyeléseim alapján, mindegy, mivel foglalkozol. Ha nem eszerint cselekszel, akkor már azelőtt elvesztetted a játszmát, még mielőtt elkezdted volna.

Online értékesítés - 4 alapszabály

Online értékesítés – 4 alapszabály

Azt se feledd, hogy ha meg akarsz élni értékesítőként, akkor nincs mese, le kell ZÁRNOD a vevőt és ezzel el KELL érned, hogy a TE termékedet/szolgáltatásodat vegye meg. MUSZÁLY, különben felkopik az állad.

Az online értékesítésben ez azért nehéz feladat, mert a legtöbb esetben nem fogsz személyesen találkozni az érdeklődővel (legfeljebb telefonon, ha felhív), ezért, ahogy korábban írtam, a teljes értékesítési technikádat, beleértve a lezárást is, fel kell vonultatnod a weboldaladon. Minden muníciódat el kell lőnöd.

De visszatérve ide, mi az a 4 dolog, amit mindenképpen szem előtt kell tartanod ahhoz, hogy elindulj a profi értékesítővé válás útján? Ezeket egyszerűen NEM hagyhatod el, ha tisztességes munkával akarsz értékesítőként megélni.

  1. Az első szabály, hogy lényegében bármit megtehetsz, amit csak akarsz az értékesítési folyamat során azért, hogy értékesítsd az érdeklődő számára azt a termékedet vagy szolgáltatásodat, ami ténylegesen megoldja az ő problémáját. Bármit megtehetsz, mindaddig, amíg tiszteletben tartod a vevő vagy a lehetséges vevő szabad akaratát, szabad döntési jogát, és amíg nem csak a magad hasznát nézed, de egyben (és leginkább!!!) a vevő sikerét keresed. Ne feledd, ha a lehetséges vevő azt látja rájtad, illetve a weboldalad valahogyan ezt tükrözi, hogy csak a pénzét akarod, és nem látja az őszinte segítséget, nem látja azt, hogy a terméked vagy szolgáltatásod tényleg a segítségére lehet, akkor te, mint értékesítő még csak „helyzetbe sem kerülhetsz”. Tudod, pár másodperc, majd egyetlen kattintás, és te már csak történelem vagy, akire legtöbbször még csak nem is emlékeznek majd…
  2. Másképp fogalmazva ez azt jelenti, hogy el kell kötelezned magad az Ő legnagyobb nyereségükre, sikerükre, hasznukra. Arra, hogy szolgálni fogod a vevőit. És ez nem csak azt jelenti, hogy eladsz nekik valamit és azzal vége! Nagyon NEM ezt jelenti! Az a minimum, hogy a vevőnek azt kell éreznie, hogy „mi van, ha veszek tőle valamit és további kérdéseim vannak; mi van, ha szeretnék tájékozódni egyéb szolgáltatásokról is; mi van, ha küldök hozzá valakit: meg merjem tenni”? Vagyis, egy kicsit „meg kell halnod” a vevőidért. SZOLGÁLNOD KELL őket, mindhalálig (amíg persze megérdemlik és nem élnek vissza ezzel, de ez egy külön történet, és erről részletesen majd később olvashatsz). Ha ezt nem teszed meg, ha nem így állsz a dologhoz, semmit sem fogsz elérni. Ez tény!
  3. Ez kapcsolódik az előzőhöz és kiegészíti azt. Döntsd el, kötelezd el magad emellett – és ha kell, írd ki a szobád vagy az irodád falára, a TV fölé, a hűtőszekrény ajtajára, stb., hogy tevékenységed során el ne felejtsd –, hogy a rendelkezésedre álló erőforrásokkal és eszközökkel, lehetőségekkel (amit elsősorban a céged, TE, a kínált terméked és szolgáltatásod, stb.) mindig a lehető legjobb megoldást igyekszel adni mindazoknak, akiknek erre szükségük lehet. Erről is írtam már korábban, csak azért tettem be ide, mert szeretném kihangsúlyozni ezt, és mert ez ennyire alapvető fontosságú dolog.
  4. Online értékesítés - eltérítő tényezők

    Online értékesítés – eltérítő tényezők

    Annyi minden van az ember életében, ami eltéríti a figyelmét, ami más irányba viszi, hogy ha TE nem vagy képes tiszta szívvel az értékesítésre koncentrálni, a tevékenységedre, mint értékesítő, arra, amiből megélsz, akkor egyszerűen nem jutsz sehová. Ekkor jönnek azok a dolgok, amiket pl. egy – a szó rossz értelmében vett – ügynök tesz: bármit rásóz bárkire. De a szabály továbbra is érvényes az értékesítő számára: amikor valakinek nincs szüksége a termékedre, annak nem adod el, csak azért, hogy legyen pénzed. Ez az alap. Ez visszaüt, és negatív kampányt eredményezhet az emberek körében. Ha viszont eszerint a pont szerint cselekszel, akkor valószínű, hogy az emberek vevőket fognak küldeni hozzád, maguktól. Anélkül, hogy erre megkérnéd őket! Ha eszerint a pont szerint gondolkodsz, biztos lehetsz benne, hogy előbb-utóbb elsöprő népszerűségre teszel szert. Ez is tény! Tapasztalatból beszélek.

  5. Soha nem felejtheted el azt, hogy az értékesítés egy heti 7 napos tevékenység. Nincs olyan, hogy „most nem dolgozom” – még akkor sem, ha épp szabadságon vagy, netán megbetegszel vagy „egyéb elfoglaltságaid vannak” (bizony, ezt a leckét keményen megtanultam, a saját bőrömön). Mindig készen kell állnod arra, hogy fogadd a lehetséges vevők jelentkezését vagy éppen te keresd meg őket – munkaidőn kívül. Ezt mindig tartsd szem előtt, ha sikereket akarsz elérni.

Természetesen olyan lehetséges, hogy például éppen nem tudod felvenni a telefont, mivel ez a pont még véletlenül SEM azt jelenti, hogy nem lehetnek egyéb elfoglaltságaid. Velem is előfordul, hogy amikor lent vagyok az edzőteremben, akkor nem feltétlenül fogom felvenni a telefont (bár még akkor is ott van lent velem), amikor épp a gyakorlatot végzem, viszont amint lehet, visszahívom az illetőt. És azért az is igaz, hogy van olyan dolog, hogy vasárnap, amikor a családoddal vagy. De fogadd meg a tanácsomat! Ekkor se kapcsold ki a telefont, és fogadd a hívásukat! Hidd el, megéri! Amikor egy ügyfeled vasárnap is el tud érni, mert sürgős neki, hogy beszéljetek, annál nagyobb hálára ritkán kötelezheted az illetőt. És hidd el, hogy ezt el fogja mondani az ismerőseinek is! Amellett, hogy segítesz neki, nagyon jó reklám rólad, és amikor valakinek döntenie kell a konkurencia és közötted, mit gondolsz, kit fog választani? Ilyen „apróságokon” múlhat ez a dolog. (És azért nem kell félned attól, hogy túl gyakran zaklatnak majd vasárnap: többnyire ezt tiszteletben tartják az emberek.)

Online értékesítés - heti 7 napos tevékenység

Online értékesítés – heti 7 napos tevékenység

Miért hangsúlyozom én ezt a pontot annyira?

Gyakran előfordul az, hogy olyankor jön be egy lehetséges üzlet, amikor épp „szabadságon” vagyok, nyaralok, vagy kint vagyok a kertben nyáron a családdal és a kis medencében játszunk a gyerekekkel, vagy épp egyéb kedvenc elfoglaltságomat végzem, pl. lent vagyok az edzőteremben. TE mit csinálnál ilyenkor? Ez a kulcskérdés! Egyszerűen hagynád veszni az üzletet? Akkor javaslom, keress egy másik szakmát!

Én ugyanis minden bizonnyal felveszem a telefont, és megbeszélem vele, mikor jöhet el személyesen a telekre a megrendelt könyvekért (ugyanis ott is van jó néhány darab belőle). És ezzel az egy telefonnal lehet, hogy megkerestem a napi kaja vagy épp a nyaralás árát. (Általában az szokott lenni, hogy látja a weboldalon a könyvet, és ha személyesen akarja átvenni és így fizetni, akkor felhív, hogy mikor és hogyan tudnánk találkozni. Ezért nem hagyhatok ki egyetlen telefont se.)

Emlékszem, az egyik nyáron, azt hiszem, pár évvel ezelőtt, amikor Lillafüreden és környékén nyaraltam a családdal, és még szoftvereket értékesítettem, a nyaralásom alatt három üzletet is kötöttem, négy üzleti találkozóból. Ebből kettő ráadásul ajánlásból jött. Annak ellenére, hogy ezek nem voltak nagy üzletek, mégis, összesen kb. 80 ezer forintot kerestem velük – nagyjából annyit, mint amennyibe a nyaralás került.

Megérte felvennem a telefont? Megérte találkoznom velük ott a környéken? A kérdés költői. Ráadásul, ezekből két esetben – a két ajánlás – nem is volt szükség a személyes találkozóra. Csak megbeszéltem vele, hova faxolja el a megrendelőt.

Egy másik alkalommal, amikor egy hétvégét Zala megyében töltöttem édesapám rokonainál – én Budapesten lakom –, megbeszéltem az akkori főnökömmel, hogy adjon egy pár céget, akihez elmehetek, ha már ott járok. Noha ott azonnal nem született megrendelés, két találkozóm így is volt, valamint közben legalább 10 időpont egyeztetésem azon a hétvégén.

2012 nyarán szintén Zalában voltam a rokonoknál, egy pár napra. És ha már ott jártam, megszerveztem egy 12 fő részvételével létrejött mini-szemináriumot. Az 1 hetes nyaralásból ez 1 napot vett el. De ez alatt kerestem 160.000,- forintot (mínusz a terembérlet).

Megérte? Kb. 4 vagy 5 köremail kellett hozzá. Döntsd el te!

Mivel gyakran értékesítek szemináriumokat és oktatásokat fuvarozóknak, ezért ez egy nagyon is fontos téma. Ugyanis a legtöbb fuvarozó hét közben nem nagyon ér rá. Emiatt jó néhányszor úgy kell szerveznem valamelyik hetemet, hogy szombaton, sőt, akár vasárnap kell megtartanom az oktatást. Mivel egy-egy ilyen egynapos oktatás kb. 100 ezer forint bevételt hoz nekem minimális költséggel, ezért igencsak érdekelt vagyok abban, hogy megoldjam: bizony megtartom hétvégéken is az oktatást, ha kell!

Egyszer meghívtam valakit egy előadásomra, ami egy szombati napra esett. A személy maga értékesítéssel és tanácsadással foglalkozik – ezzel kapcsolatos volt az előadás is. A következő indokkal nem jött el: „bocsi, de hétvégén nem dolgozom”.

Sok sikert kívántam neki.

 

Ha te nem ezen az alapon működsz, ha nem így indulsz el, akkor BIZTOS, hogy soha sem lehetsz profi és keresett értékesítő. Ugyanis ez egyrészt az alapvető emberi kommunikációs formulát sérti meg, és azt az alapvető igazságot is, miszerint „aki képes adni, az kapni is fog”. Tény, hogy aki ad, az kap is. Aki viszont csak kapni akar, könnyen előfordulhat, hogy a végén csak rabol vagy hoppon marad.

 

Az alapvető különbség tehát a sikeres és sikertelen értékesítő között a fenti 4 szemléletben rejlik. Ha nem így indulsz neki, már a startvonalon beragadsz. Komolyan azt gondolom, hogy akkor akár el se kezdd! E tekintetben teljesen mindegy, hogy hagyományos vagy online értékesítést végzel.

 

Az értékesítés témaköréről még nagyon sok mindent lehetne írni, mivel rengeteg olyan tapasztalat gyűlt már össze, hogy valaki mitől lehet sikeres, mitől vall kudarcot, mik azok az apróságnak tűnő dolgok, amiktől valaki rengeteg eladást produkál, és mik azok, amiktől elbukik.

Sok mindent írhatnék még arról, mit tegyél és mit ne, ha kiváló értékesítő akarsz lenni. De ez a könyv NEM erről szól, mivel ezzel több száz oldalt lehetne teleírni. Ugyanakkor, a fentiek teljes egészében megadják az alapokat, illetve azt, hogy miképp gondolkozz, mi felé haladj, ha valóban komolyan gondolod az értékesítést. E nélkül nem fog menni.

A weboldala(id)nak pedig ezt kell tükröznie.

A cikk szerzője: Kuzma Ferenc, 17 éves értékesítői és 6 éves online értékesítési tapasztalattal rendelkező tanácsadó.

 

Osszd meg bejegyzéseinket másokkal is!

Osszd meg ezt a bejegyzést a közösségi oldalakon keresztül!

  • Delicious
  • Digg
  • Newsvine
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati

Hozzászólások

Mondd el a véleményed!

Nincsenek hozzászólások ebben a bejegyzésben.

Viszakövetés

A belépésemre utaló weboldalak.

Nincs visszakövetés ebben a bejegyzésben

Hozzászólás kezdeményezése

Töltsd ki az űrlapot és regisztrálj!

Hozzászólás kezdeményezéséhez be kell lépned ezen a linken.