Hogyan értékesíts (kereskedj) az Interneten (mivel pénzt csak így fogsz keresni vele)?

Bármilyen hihetetlennek is tűnhet, az értékesítés egy értékesítés típusú (sales) weboldalon keresztül történik. Ez egy olyan típusú weboldal, amit egyetlen végső célból hozunk létre: kizárólag a termékeink, szolgáltatásaink értékesítésére szolgál. Semmi más célja nincs (alcélként megemlíthetjük a termék piacra vitelét, népszerűsítését, de hangsúly az ÉRTÉKESÍTÉSEN van).

Ha egy weboldal más funkciókat is megvalósít, az nem sales (értékesítési) weboldal. A sales weboldallal bevételt akarunk generálni, és vagy ki akarjuk váltani vele – teljesen vagy részben – az offline értékesítést, vagy ki akarjuk egészíteni azt, hogy a vállalkozást még nyereségesebbé tegyük.

 

A bevételed hány százaléka származik online értékesítésből?

Online marketing - A bevétel hány százaléka online értékesítés?

Online marketing – A bevétel hány százaléka online értékesítés?

Az egyszerű válasz az, hogy 0 és 100% között akármennyi lehet.

Hogy mitől függ az, hogy vajon a 0-hoz vagy a 100-hoz közelít-e inkább ez az arány? Több dologtól. Elsősorban is leginkább… Tőled, Kedves Olvasó!

Igen, jól hallottad! Tőled! Attól, hogy te mit fogsz megvalósítani abból, amit most itt, ebben az eBook-ban olvashatsz. Nekem a bevételeim 100%-a származik online értékesítésből. Egyetlen egy telefon, egyetlen egy DM-levél, egyetlen egy egyéb offline hirdetés vagy ilyesmi nem történik. A bevételek 100%-a online értékesítésből származik.

Ez most jó vagy rossz?

Ez lehet jó is és lehet rossz is. Igazából az, hogy a bevételed hány százaléka származik online értékesítésből, szintén több mindentől függ. Mert a céged tevékenysége, milyensége is befolyással, hatással van erre.

Lehetséges ugyanis, hogy valaki jelenleg csak offline („hagyományos”) értékesítési tevékenységet végez, és emellett szeretne felépíteni egy online értékesítési rendszert. Például, szoftvereket értékesít, és eddig csak személyes találkozók alkalmával történt az értékesítés. Ez esetben az online értékesítések százalékos aránya a 0-ról indul és így halad felfelé. Természetesen, ha fenntartod az offline értékesítést is, akkor az online értékesítésed sohasem lesz 100%, de ez nem is baj, főleg, ha olyan termékeid is vannak, amiket csak személyes találkozó révén lehet értékesíteni (pl. nagyon drága szoftverek). Vagy olyan tevékenységet végzel, mint pl. egy cipőboltot vezetsz, vagy egy Tüzépet, vagy egyéb olyan üzletet, ahová az utcáról is betérhetnek a vásárlók.

Offline értékesítés - online marketing támogatással

Offline értékesítés – online marketing támogatással

Ezért mondom azt, hogy amellett, hogy részben Tőled függ, mit kezdesz az online marketinggel, a vállalkozás tevékenysége is hatással van arra, hogy a bevételed milyen formában érkezik.

És ezért mondom azt is, hogy egyáltalán nem baj, ha a bevételed jelentős része a hagyományos módon teremtődik. Az online értékesítési tevékenységgel ebben az esetben új magaslatokba juttathatod a vállalkozásod.

 

Erőforrások: a befektetett idő, energia és pénz

Akár dolgozol már, akár nem, akár van offline működő vállalkozásod már, akár nem, az erőforrások kérdése NAGYON lényeges lesz az online vállalkozásod felépítéséhez, elindításához és működtetéséhez.

Erőforrások alatt a befektetett időt, pénzt és energiát értem (ami persze lehet más emberek ideje vagy energiája is; ez esetben a pénz még fontosabb kérdés lesz). Bárhogy is legyen, ezt a három dolgot nem kerülheted ki.

Az erőforrások tekintetében tehát legalább az alábbi kérdéseket mindenképpen meg kellene vizsgálnod és válaszolnod.

 

10 pont, melyet indulás ELŐTT fontolóra kell venned az erőforrásokkal kapcsolatban.

Nem mindegy, hogy egyedül működteted a vállalkozásodat (kezdetben valószínűleg igen), vagy eleve egy csoportként indultok el. És az sem mindegy, hogy MINDENT egyedül fogsz csinálni, vagy egy részét kiadod másoknak. Ezeknek ugyanis jelentős költsége lehet.

A következő dolgokat mindenképpen érdemes megfontolni (ezek elsősorban pénzügyi kérdések, de ha beindul az online tevékenységed – van úgy, hogy hirtelen megugrik a rendelések száma – akkor ezekre mindenképpen fel kell készülni).

 

  • Szükséges-e a tevékenységed végzéséhez egy iroda vagy egyéb helyiség? Ha egy egyszemélyes vállalkozást üzemeltetsz, otthon a lakásodból, akkor nem biztos, hogy szükséges irodát bérelned az online tevékenységedhez. Az irodabérletnek költségei vannak, oda el kell utazni, stb. Tehát, először is, azt kell eldönteni, hogy lehetséges-e otthon, a lakásodból működtetned az egész vállalkozást. Vagy legalább az első időkben, aztán később ezen még változtathatsz. Ha nem, attól még lehet az egész tevékenység online, de ha irodát bérelsz, akkor ezt elsősorban azért teszed, mert kell valaki, aki pl. a telefonokat kezeli vagy akár telefonon értékesít, adminisztrál stb.
  • Szükséges-e valami helység magához az értékesítéshez? Ez annyiban különbözik az előzőtől, hogy azt kell mérlegelned, miszerint a szolgáltatásod, terméked értékesítéséhez szükséges-e egy iroda, ahol személyesen találkozol a lehetséges vásárlókkal? Például, ha biztosításokat adsz el, akkor azt nagy valószínűséggel nem a lakásodban fogod megtenni. Egy szoftver értékesítéséhez is legalábbis komolytalan lesz, ha otthon a konyhában tárgyaltok a „nagy horderejű rendszerről.” De pl. magánszemélyeknek folytatott fogyókúrás tanácsadás – akár összekötve egy termékbemutatóval – működhet a lakásban is.
  • Szükséges-e valami helység a szolgáltatáshoz vagy a termékek tárolásához? Ez kiegészíti az előző kérdést, illetve arról szól, miszerint lehetséges, hogy az értékesítéshez nincs szükség helyiségre, irodára, de a szolgáltatáshoz vagy a termékek tárolásához igen. Ez lehet például egy raktárhelyiség, ahol az eladandó termékeket kínáljátok, vagy egy irodahelyiség, ahol például oktatást tartotok. Ez tehát a szolgáltatás nyújtásáról vagy a termékek tárolásáról szól.
  • Mindent neked kell csinálni vagy egy részét kiadod másoknak? Ez nagyon fontos kérdés, amikor be akarod indítani az online értékesítésedet! Ugyanis itt 2 nagyon fontos dolgot kell (minimum) figyelembe venned. (1) Az egyik, hogy ha mindent magad csinálsz, akkor ez sokkal kevesebb pénzedbe fog kerülni, mint ha szakértőkkel csináltatod meg (bár néhány alapvető dologba így is be kell majd ruháznod). (2) Ez viszont azt jelenti, hogy rengeteg időt kell neked személyesen a dologba fektetned. Ha másodállásban végzed ezt, akkor nagyon kevés szabadidőd marad csak. Ezeket a dolgokat mindenképpen mérlegelned kell.
  • Kellenek-e más emberek a tevékenység végzéséhez? Kell-e valaki, aki a szolgáltatást nyújtja, adminisztrál, intézi a telefonokat, fogadja a vevőket, vagy kiszolgálja őket, stb. Vagy mindezt te csinálod, egyedül? Ez egyrészt azért fontos, mert ezek az emberek valószínűleg nem ingyen fognak dolgozni, így bérekkel, járulékokkal is számolnod kell, valamint azért is, mert szintén szükséges lesz egy irodahelyiségre, illetve munkaeszközökre az embereknek, stb.
  • Induló vállalkozásként kezded az online tevékenységedet, vagy a meglévő hagyományos értékesítést szeretnéd kiegészíteni online értékesítéssel? Tehát, van már egy működő, „hagyományos” vállalkozásod, amiből finanszírozni tudod az egészet, vagy mindent most kell kitermelned? A működő vállalkozásod rengeteg időt vehet el tőled az online értékesítési tevékenységed felépítéséből, működtetéséből. És ez esetben lehet, hogy a weboldal legfőbb célja az lesz, hogy az üzletedbe hajtsa be a lehetséges vevőket, akik ott vásárolni fognak. Legalábbis kezdetekben.
  • Csomagküldő szolgálat felállítása. Attól függően, hogy milyen szolgáltatást kínálsz, illetve milyen termékeket kívánsz értékesíteni (például egy webáruházat üzemeltetsz majd), szükséges előre megtervezni a megrendelt termékek eljuttatását a vásárlókhoz. Hogyan jutnak el a megvásárolt termékek a vevőhöz? Lehet, hogy személyesen bemennek érte, de a legtöbb esetben futárszolgálattal juttatod el azokat a vevőkhöz. Ez esetben gondoskodnod kell a megfelelő csomagolási és postázási eszközökről és a megfelelő futárszolgálatról is. Mindezt még a tevékenység beindítása előtt kell megtenned, különben bajba kerülhetsz, ha beérkeznek a megrendelések és nem tudsz szállítani! Erről is olvashatsz még a későbbiekben.
  • Rendszerek, szoftverek, egyéb szükséges anyagok. Bárhogy is legyen, az online vállalkozás elindításához és működtetéséhez szükséges lesz rendszerekre, szoftverekre és mindenféle egyéb anyagra, ami az egészet működteti, illetve, amivel el tudod végezni a szükséges tevékenységeket. Ezeket most nem részletezem, mert a későbbiekben majd részletesen átvesszük őket. De ilyeneket értek alatta, mint pl. levelező rendszer működtetése, grafikai és webszerkesztő programok, képszerkesztők, audio- és video szerkesztők, megrendelések kezelésére szolgáló rendszer és bármilyen egyéb szükséges dolog, ami nélkül az egész nem működhet. Ezeket mind-mind figyelembe kell venni.
  • Mennyibe kerül mindez? Nyilvánvalóan fel kell mérned ezeket a költségeket, és ki kell egészítened az aktuális számokkal, amik menet közben felmerülnek, hogy tudd, mennyire lesz nyereséges a tevékenységed, illetve mennyi idő alatt térül meg a befektetésed.
  • Offline értékesítés kifejlesztése. Ha eddig teljes egészében online tevékenységet végeztél, és mellette offline értékesítést is szeretnél kifejleszteni (pl. telefonos értékesítés vagy személyes értékesítések, DM-levelek, promóciós anyagok, plakátok, TV-, rádió-, vagy újsághirdetések, stb.), akkor azt kell kiszámolnod, hogy hoz-e ez annyival többet, hogy megérje csinálni?! Van értelme? (Egyébként van, nagyon is, de nem mindegy, HOGYAN teszed mindezt! Erről is később teszek majd említést.)
Offline értékesítés vagy online értékesítés?

Offline értékesítés vagy online értékesítés?

 

Személyes értékesítés kontra online értékesítés

Bizonyos területeken, illetve drágább termékek, szolgáltatások esetében nem cél vagy nem lehetséges teljesen kiváltani a személyes értékesítést, ahogy például a korábbi szoftveres példánál is írtam. Ezekben az esetekben a weboldalnak kettős célja lehet:

  • Értékesítéseket generáljon más termékekre, ha ez lehetséges, pl. kisebb, olcsóbb termékek, bevezető szolgáltatások értékesítése a weboldalon keresztül, illetve ingyenes anyagok.
  • Felkeltse az érdeklődést a drágább termékek, szolgáltatások iránt, amiknek értékesítéséhez szükséges egy személyes találkozó (de legalábbis egy telefonos értékesítés), és így több lehetséges vevőt generáljon a drágább szoftverekre, mintha nem lenne online marketing tevékenység.

 

Az, hogy egy vállalkozás milyen mértékben termeli bevételeit online értékesítés formájában, és milyen mértékben a „hagyományos” módon, több dologtól is függ. (Ez egyben az online értékesítés halála is lehetne.)

Az itt olvasható dolgok kiegészítésül szolgálnak a fentiekhez.

Internet online marketing

Internet online marketing

  • A vezetők elhatározásától (illetve a Te elhatározásodtól, ha tőled függ a dolog), hogy mennyire akarnak foglalkozni ezzel a témakörrel. Lehetséges, hogy mivel az üzlet online értékesítés nélkül is nagyon jól virágzik, így nem annyira akarnak sok időt, pénzt és energiát áldozni erre. (Ez lehet a te halálod online értékesítőként.) Ilyenkor az aktivitás az első komolyabb nehézségnél elakad, vagy könnyen azt kaphatod, hogy „nincs pénz” rá – holott például Google hirdetéseket kellene feladnod.

Ez NEM azt jelenti, hogy nem lenne rá szükség esetleg, hanem azt, hogy a döntéshozót kevésbé érdekli ez a dolog – vagy azért, mert úgy érzi, úgy gondolja, nincs rá szüksége, vagy azért, mert nem érti az egészet, vagy azért, mert nem akar rá áldozni az idejéből és a pénzéből, stb.

  • Ha valaki próbálkozott már értékesítési weboldallal, de nem igazán jött neki össze a dolog, azaz, kudarcot vallott vele vagy nem ért el olyan eredményeket, mint amilyeneket szeretett volna, könnyen mondhatja azt: „nincs értelme foglalkozni ezzel.”

Így természetesen az online értékesítésből származó bevételei a nullához fognak közelíteni majd, ráadásul nagyon nehéz lesz őt ismételten rávenni arra, hogy foglalkozzon vele. Lehetséges, hogy nem is lehet rávenni őt erre, és más személyre kell bízni az online értékesítést – onnantól kezdve, hogy egyáltalán felállítottál egy működőképes sales weboldalt.

  • Előfordulhat, hogy valaki idő előtt abbahagyja az online tevékenységet, még mielőtt az igazi eredmények megszülettek volna. Az esetek többségében ilyenkor nagy valószínűséggel az történik, hogy az illető nem ismeri azokat a szabályokat, amik egy sikeres online értékesítéshez szükségesek. Nincs tisztában azokkal a természeti törvényekkel, amik ahhoz szükségesek, hogy kellő mennyiségben értékesítsen az Interneten keresztül. Vagy az is lehet, hogy olyan terméket vagy szolgáltatást próbált meg értékesíteni, ami senkinek nem kell. Ez is lehetséges. Ne csodálkozzon, ha „a weboldala nem működik”! Senkit sem érdekel az a termék!
  • Az is lehet, hogy valaki sosem próbálkozott az online értékesítéssel, soha még egy egyszerű weboldalt sem rakott össze, mert vagy nem volt eddig szükség rá, vagy nem érti az egészet. Lehetséges, hogy a tudásából mindössze annyi tellett, hogy „összedobott valamit”, de az mindennek volt nevezhető, csak igazi sales oldalnak nem. Kellő ismeretek (vagy negatív tapasztalatok) hiányában nagyon elbátortalanodhat az ember, hiszen azt érezheti az egész internetes marketinggel, online értékesítéssel, stb. kapcsolatban, hogy „annyira összetett, hogy sosem értem meg”.

Megjegyzem, valóban összetett, de a lényeg az, hogy elemeiben kell ezt megvizsgálni, szétszedve apró darabokra az egészet, és részenként megtanulni, begyakorolni. Így már könnyen „emészthető” lesz a dolog. Az életben vett gyakorlati alkalmazás pedig meghozz az eredményeket, és ezzel együtt az önbizalmat.

 

A meg nem termelt bevétel a LEGNAGYOBB “költség”

Természetesen azokban az esetekben, amikor az online értékesítési tevékenység ilyen mértékben nem működik vagy „épp csak van valami”, ne csodálkozzunk, hogy a bevételeink csak a hagyományos forrásból jönnek. Könnyen lehet, hogy ebben az esetben elvesztegetjük a lehetséges bevételünk LEGNAGYOBB részét – messze többet, mint amennyit hagyományos értékesítési módszerrel megteremthetünk. De az biztos, hogy ha jól csináljuk, legalább annyit meg tudnánk termelni online értékesítéssel is, mint amennyit a hagyományos módokkal.

Gondold végig a következőt! Melyik a nagyobb veszteség, illetve kiadás? Az a pénz, amit megspórolsz azzal, hogy nem fejleszted a weboldaladat arra a szintre, ami már komoly százalékban mérhető bevételeket generálna, vagy a fejlesztések elmaradása miatt gyatrán működő vagy működésképtelen „értékesítési” weboldal hiányából elvesztegetett bevétel?

 

Figyelem! Az elveszett, meg nem termelt bevétel mindig sokkal nagyobb „költség”, illetve veszteség, mint bármilyen más költség, ami egy vállalkozásban felléphet. Nem az adók, nem a járulékok, nem a bérleti díjak, nem a promóciós költségek, nem a fizetések – hanem a MEG NEM TERMELT BEVÉTEL. Az, amit elvesztegetünk. Bármennyit próbálunk spórolni a költségeken, az így kiesett megtermelhető bevétel nagyobb veszteség a költségeknél.

És ennek a bevételnek a jelentős része az online értékesítés területéről származik. Ne vesztegesd el ezt a kincsesbányát!

(Részlet a teljes mesterkurzus eBook-ból…)

 


Online értékesítési kurzus

Online értékesítési kurzus

 

Tudj meg még sokkal többet a témáról!

Irány az online értékesítéssel foglalkozó 1 hónapos, ingyenes email-tanfolyam ==>

 

 

Az anyagok szerzője: Kuzma Ferenc, 17 éves értékesítői és 6 éves online értékesítési tapasztalattal rendelkező tanácsadó.

(Az oldal feltöltés alatt áll. A tartalmat folyamatosan bővítjük. Addig is türelmedet kérem! Iratkozz fel az INGYENES anyagokra, és kezd el beépíteni vállalkozásodba az ott tanultakat!

Jó tanulást és sikeres alkalmazást kívánok!

Kuzma Ferenc, info@ertekesitesmegoldasok.hu )