Mik az előnyei az Interneten történő vállalkozásnak?

Még mielőtt bármilyen értékesítési típusú (sales) weboldalról is beszélnénk, nézzük meg először, hogy milyen előnyei vannak az Interneten keresztül történő vállalkozásnak, kereskedésnek, értékesítésnek.

Más szavakkal: miért érdemes foglalkozni vele?

 

1. Nem kerül sokba az elindítása

Nézzük meg, hogy mi is kell ahhoz, hogy elindíts egy ilyen vállalkozást!

Ahogy korábban írtam, első körben nagy valószínűséggel otthonról fogod elindítani és működtetni. Tételezzük fel, hogy így történik (ha már van egy működő vállalkozás egy irodával, akkor természetesen, értelemszerűen ennyiben változik a dolog).

Mi kell ehhez?

Online marketing - vállalkozás az Interneten

Online marketing – vállalkozás az Interneten

– Először is, elhatározás, hogy meg fogod csinálni. Bármilyen furcsa, de ahhoz, hogy sikerre vigyél egy ilyen vállalkozást, arra van szükség, hogy először elkezdd azt, és utána időről-időre törődj vele: megváltoztass dolgokat, frissítsd az oldalt, kiegészítsd új információkkal, feltegyél új videókat, új cikkeket, vagy épp leszedj olyanokat, amik már elavultak vagy nem működtek. Ez törődést jelent, de ennek első lépése az, hogy elkezdd. És ez elhatározás kérdése. Ez nem kerül pénzbe.

– Szükség van természetesen egy számítógépre, amin keresztül az egészet működteted. Ez lehet laptop vagy pc, esetleg táblagép. Ennek költségével – és a hozzájuk tartozó szoftverek költségével, amik a rendszert működtetik – mindenképpen számolnod kell.

– Szükséged lesz egy webtárhelyre és mellé egy szolgáltatóra, aki szolgáltatja a szükséges tárhelyeket (amin a weboldalad futtatható). Most itt még nem térek ki részletesen arról, hogy én mit javaslok, de itt is vannak bizonyos feltételek, amiknek egy ilyen tárhelynek a tapasztalataim alapján meg kell felelnie, ha jót akarsz magadnak. Később részletesen írok erről, most csak felsorolom, hogy erre szükséged lesz. Semmiképpen nem javaslok INGYENES tárhelyet! Bár ez vonzónak tűnhet, de egy komoly értékesítési weboldalnál ez egyrészt működésképtelen, másrészt komolytalan. Később részletesen kitérek erre is.

Ki működteti a tárhelyet? Ki tölti fel tartalommal és frissítésekkel? Te? Vagy másvalakire bízod ezt? Erről is fogok később részletesen írni, itt most csak megemlítem azt, hogy egyáltalán nem mindegy, kinek lesz lehetősége hozzáférnie és szerkesztenie a te weboldaladat! Ez nem csak pénz kérdése, hanem idő is: ha te üzemelteted a weboldalt, akkor akár éjszaka is vagy bármikor feltöltheted a tárhelyre a friss tartalmakat, cikkeket, videókat. Ha ezt egy webmesterre vagy szerkesztőre bízod, akkor biztos, hogy várnod kell vele (és egyéb hátrányai is vannak, de erről majd később).

– Szükség lesz egy webszerkesztő, webkészítő programra. Na, itt már szóba jöhetnek ingyenes webkészítő programok is, amik nagyon jól használhatók, de mutatok példát arra is, hogy mennyiben tud többet egy fizetős webkészítő rendszer. Itt sem térek ki még részletesen erre, majd később bemutatom ezt is. Én egyébiránt a WordPresst és a KompoZert használom. Néhány fontos szempontra már most gondolnod kell.

  • Ahogy írtam, számításba kell venned, hogy ingyenes vagy fizetős webkészítő rendszert használsz. Induláshoz én mindenképpen ingyenest javaslok, már ezzel is nagyon jól el tudsz boldogulni.
  • Te fogod készíteni ezt vagy megbízol vele valakit? Ezt el kell döntened, hiszen ez befolyásolja az árat! Ha van elég időd és kitartásod, akkor indulásként mindenképpen azt javaslom, hogy te magad készítsd az első értékesítési weboldalt. Én is így kezdtem, a nulláról építettem fel egy ma már szépen termelő rendszert. Az ebben a könyvben bemutatott megoldások révén képes leszel erre.
  • El kell döntened, hogy te magad tervezed meg a weboldalad dizájnját vagy egy dizájn tervezőre (dizájner) bízod ezt. Na, azért itt ne nagyon szállj el, mert ezt a dizájnerek megteszik helyetted! Nem akarom bántani őket, de abban biztos lehetsz: nagyon sokba kerülne neked egy profi dizájnert megbíznod. Ráadásul az induláshoz megítélésem szerint egyáltalán nincs szükség dizájnerre, te magad is össze tudsz hozni egy olyat, amivel nagyon jó sales weboldalt tudsz készíteni. A könyv nagy segítségedre lesz ebben.
  • Videó szerkesztő, képszerkesztő és hangszerkesztő programok, amikre szükséged lesz. Ezekről részletesen később. Itt is vannak ingyenes és fizetős programok, amik nagyon jól használhatóak. Ha te magad készítesz mindent, akkor ezekre szükséged lesz.

Domain név vásárlás és regisztráció. Ennek költségével is számolnod kell, induláskor. Erről is olvashatsz később részletesebben, most csak megemlítem, hogy mint induló tétel a sales weboldalhoz, szükséges költségként merül fel. Annyit talán érdemes lehet tudni, hogy az Internet Szolgáltatók Tanácsánál tudod ezt leellenőrizni és megrendelni, illetve ők hagyják jóvá a domain neveket (bár ma már a tárhelyszolgáltatók többsége ezt a regisztrációt elvégzi).

– Ha minden munkát te végzel el, akkor csak a te „díjaddal” kell számolnod. Ebben az esetben a munkádat, az idődet és az energiádat kell beleadnod. Na és persze a tudásod. Ez utóbbit megszerezheted ebből az eBook-ból. Az összes többi rajtad áll. Azért említem meg külön pontként ezt, mert ha ezek egy részét kiadod másnak, annak költségével szintén számolnod kell.

Automata rendszer felállítása és működtetése. A következő pontban írok erről, itt csak megemlítem az esetleges költségek miatt, hogy ezzel is számolnod kell. Kezdetben itt is elegendő lehet egy ingyenes verzió felállítása és működtetése (erre mutatok példát), de idővel – remélhetőleg elég hamar, ha beindul az üzlet – mindenképpen fizetős verzióra kell váltanod, mivel az ingyenes rendszerek korlátozottak.

Online hirdetések és bannerek. Ahhoz, hogy a vállalkozásodat elindítsd és az oldaladat egyáltalán megtalálják, szükséges, hogy valahogyan hirdesd az oldalad, különben esélyed sem lesz a Google-ben előre kerülni (erről is később részletesen olvashatsz). Ehhez ingyenes és fizetős lehetőségek állnak rendelkezésedre. Mivel erről is olvashatsz majd később részletesen, itt most nem fejtem ki, de az ingyenes hirdetések lehetnek pl. az apróhirdetésekkel foglalkozó portálok (majd bemutatok néhányat), illetve lap.hu oldalak, ahova az oldalt beregisztrálhatod, stb. A fizetős hirdetések pl. a Google Adwords vagy az Etarget. Hozzáteszem, hogy egy induló vállalkozásnál is kifizetődő lehet egy megfelelően beállított Google Adwords hirdetési kampány. Később erről is beszélünk még részletesen. A bannerekről tettem már említést a könyv bevezető szakaszában. Ha használod ezeket, akkor ezek költségével is számolnod kell. Induláshoz nem javaslom, mert vannak ennél jóval hatékonyabb módszerek is.

Oktatóanyagok. Ha fejlődni akarsz, oktatóanyagokra lesz szükséged, a kellő szakértelem és tudás megszerzéséhez. Sajnos, ez elkerülhetetlen. Ez az eBook nagyon jó alapot biztosít, és már ezzel is nagyon jól el tudsz indulni, sőt, nagyon messzire eljuthatsz vele! Konkrétan milliókat termelő értékesítési weboldalt tudsz felépíteni a segítségével. Lépésről lépésre – a semmiből. Azonban ettől függetlenül szükséged lehet/lesz egyéb oktatóanyagokra is, már csak azért is, mert a világ fejlődik, és mindig újabb és újabb anyagok jelennek meg.

Ahogy azt láthatod tehát, egy Internetes kereskedelem, vállalkozás beindítása nem kerül horribilis összegekbe. Belekerül valamennyibe, és ezekkel számolnod kell, de az induláshoz a legtöbb esetben elegendőek az ingyenes megoldások – aztán később, amikor a vállalkozás beindul, váltanod kell a fizetős szolgáltatásokra. De ezeket ekkor már a vállalkozás – remélhetőleg – ki fogja termelni.

 

2. Automatikusan működő rendszer

Online marketing - Automata rendszer

Online marketing – Automata rendszer

Ha már egyszer felállítottad a teljes rendszert, beállítottál mindent, ami a működéshez szükséges, onnantól kezdve az egész rendszer félig-meddig automatikusan működik, és neked dolgozik. Tehát, az Interneten keresztül működtetett vállalkozás egyik nagyon-nagy előnye, hogy ha egyszer a rendszert elindítottad, akkor kevés felügyelettel egy „pénztermelő gépezetté” alakulhat át – csúnya kifejezéssel élve.

Természetesen, ahhoz, hogy ide eljuss, sok mindent kell megtenned, és szükséges lehet az időnkénti „finomhangolásra”. Egy rendszert sohasem lehet teljesen magára hagyni, felügyelet nélkül, mert bármi megtörténhet. Erre a saját példámat szeretném elmondani, a Google Adwords hirdetésekkel kapcsolatban, hogy bemutassam azt, mit jelent, amikor felügyelet nélkül hagysz működni egy rendszert.

Saját példa

Mivel sok hasznot, megrendelést hoz, ezért rendszeresen futtatom a Google Adwords hirdetéseket. Nem költök rá sokat, de azért így is szépen teljesít. Majd amikor erről olvashatsz részletesen, megérted, hogy pontosan miről beszélek, de a lényeg az, hogy be kell állítani egy bankkártyás fizetési rendszert, amivel a hirdetéseket minden hónapban kifizeted. Ehhez természetesen meg kell adnod a bankkártya adatait, ami talán ismerős lehet, ha már használtál ilyen fizetési módot. A bankkártyának van egy érvényességi ideje is, hogy mikor jár le (meddig használható a kártya). Természetesen ezt is meg kell adni, mindent, ami szükséges.

Amikor beállítottam az Adwords fiókot, mellé a bankkártya adatokat, időnként, hónapról hónapra, vagy kéthetente, attól függ, ránéztem erre, és megnéztem, hogy állnak a kampányok (kulcsszavak, ezek fizetési értékei – mennyibe kerül egy kattintás –, stb.)

Aztán valamiért jó két és fél hónapig, közel háromig nem néztem rá, mivel be volt állítva minden, szépen működött, a rendszer automatikusan minden hónapban leterhelte a hirdetési díjakat, stb. Automata rendszer, minek felügyelni? És egyszer csak azt vettem észre, az idén januárban, hogy a könyveladások, könyvrendelések száma jelentősen visszaesett. Egyszerűen csak nem volt annyi eladás, mint korábban, és ez a csökkenés látványos volt.

Nem értettem, hogy miért, és elkezdtük keresni az okát. Néztük a Google Analytics-et (erről majd később), ami a látogatottságot, stb. mutatja, ott minden rendben volt, nem volt visszaesés. Nem változtattam semmit a weboldalon, hírleveleket is ugyanúgy küldtem ki, tehát ezek sem változtak.

De valamiért mégis visszaesett a rendelés.

Ekkor beírtam a Google keresőbe több kulcsszót is, amire megtalálnak, és azt vettem észre többszöri keresésre, illetve az tűnt fel, hogy sehol nem látom a Google hirdetésemet. Egyszerűen eltűnt. És mivel ez volt az egyetlen épkézláb egybeesés, arra gyanakodtam, hogy esetleg azért eshettek vissza a megrendelések, mert nincs Google hirdetés. Ez lehetséges volt, amennyiben ez már egy ideje fennáll.

Én úgy tapasztaltam, hogy kb. 1 hetes átfutási idő van a Google hirdetés megjelenése és a rendelések felfutása között. Ez egy hozzávetőleges szám, legalábbis énezt figyeltem meg. Ezért megnéztem a Google Adwords fiókomat, hogy mi a helyzet vele – és kiderült, hogy már 3 hete egyáltalán nem működik!

Egyáltalán nem voltak hirdetések! És ez bizony nagyon is okozhatta a megrendelések visszaesését!

Meg kellett találni ennek az okát? Miért álltak le a hirdetések? Miért nem fut a kampány? Letiltotta volna a Google? Vagy mi történhetett?

Valóban az történt, hogy a Google letiltotta a hirdetéseket, mert nem fizettem azokat! Mínuszba ment a számla kb. 3.000,- forinttal, ennyit engedett a Google, de utána a kampány leállt. mert nem fizettem! tehát, a Google jogosan állította le a hirdetéseket.

De miért nem fizettem? Hiszen automatikusan vonni kellett a kártyámról a pénzt, a bankszámla mindig fel volt töltve megfelelően, ezzel tehát ne lehetett gond.

A probléma oka az volt, hogy a bankkártya, aminek az adatai alapján a rendszer vonta a hirdetési díjakat, 2012. december végén lejárt! Így januárban már érvénytelen volt, és értelemszerűen nem lehetett levonni a hirdetési díjakat. Természetesen ezt tudtam, sőt, már december végétől régen az új kártyát használtam mindenféle egyéb vásárlásra. Csak éppen elfelejtettem ezt átállítani a Google Adwords fiókomban, így a hirdetések leálltak!

Miután ezt helyre tettük, a hirdetések újból elindultak, és azóta is futnak. A megrendelések pedig helyre álltak.

Egy másik példa arra, hogy miért nem lehet teljesen felügyelet nélkül hagyni az automata rendszereket. Ez egy nagyon egyszerű példa.

A látogatottság méréséhez a Google Analytics-et használjuk. Ez nagyon sok mindent megmutat, most ebbe nem is mennék bele, majd megnézzük később. Gyakran néztük a látogatottságot, de itt is elkövettem azt a hibát, hogy kb. 1,5-2 hónapig nem néztem rá a rendszerre. És amikor visszamentem, azt láttam, hogy az utóbbi másfél hónapban a látogatottság NULLA volt!

Ez nyilvánvalóan nem lehetséges, már csak azért sem, mert regisztrációk és megrendelések is voltak ez alatt. Akkor viszont miért NULLA? Miért csak egy vízszintes vonal látszott?

Kicsit utána kellett gondolnom, hogy mi is történhetett. Aztán rájöttem, hogy kb. abban az időben történt az is, hogy egy addig használt sablont frissítettem a WordPress-ben (ez egy weboldal készítő rendszer, erről majd később beszélünk), és az új sablonba NEM került be automatikusan a Google Analytics kód, ami szükséges ahhoz, hogy mindenfélét figyeljen. Miután erre rájöttem, manuálisan elhelyeztem benne a kódot, és így ismételten mérte a látogatottságot. De az a másfél hónap kiesett a mérésből.

Ezért mondom én azt, hogy az automata rendszereket úgy kell érteni, hogy idézőjelben „automata” rendszer. Vagyis, ha jól felállítottuk, beüzemeltük, stb. a rendszert, akkor tényleg automatikusan működik és hozza az eredményeket, de azért némi felügyeletet mindig igényel.

Megjegyzés: az, hogy egy önműködő rendszered legyen, ami elegendő pénzt és időt termel neked, annak az elején végzett rengeteg tevékenységgel, munkával kell megfizetned az árát. Először sok munkával fel kell azt építeni, adott esetben a terméket is ki kell dolgozni, aztán el kell indítani és onnantól kezdve kevés figyelmet igényel. De előbb fel kell építeni. Az árat ott fizeted meg.

 

3. Nem korlátozódik egy adott országra

Online marketing - globális terjeszkedési lehetőség

Online marketing – globális terjeszkedési lehetőség

Ami jó hír az Internetes kereskedelemmel kapcsolatban az az, hogy nem áll meg az ország határain belül. Persze, nyilvánvalóan a terméktől, szolgáltatástól is függ, hogy Magyarországon kívül hány országba tudsz eljutni vele, illetve hány országból kapsz megrendeléseket. A fuvarozók számára írt nyomtatott könyvemet például rendelik Romániából és Szlovákiából is.

Ne feledd, amit korábban írtam! Ma már a Földön 3 milliárd Internet felhasználó van. Nagy valószínűséggel nem lehet mindegyik megrendelőd, de azért ez a szám azt jelzi, hogy óriási potenciális lehetőség van az Internetes értékesítésben! Már évekkel ezelőtt is az volt, amikor én elkezdtem, de most meg különösen! És ne gondold, hogy itt megállt a fejlődés!

Tehát, nagyon is lehetséges, hogy olyan megoldásokkal, szolgáltatásokkal tudsz előállni, ami nem korlátozódik kizárólag Magyarországra. Erre jó esély van, illetve, meg kell nézned, hogyan lehet betörni pl. az európai piacra. (Ez a terület nem témája ennek az eBook-nak, mivel ez sok dologtól függ. Első körben érd el azt, hogy Magyarországon nagyon jól megélj az Internetes értékesítésből!)

Felmerülhet benned a kérdés, miért akarna tőled Franciaországból, Koreából vagy az USA-ból vásárolni valaki?

A válasz: miért ne?

Lehetséges, hogy olyan szolgáltatásod vagy terméked van, ami máshol is keresett, nem csak nálunk. Egy ismerősöm például facsemetéket hoz be Bulgáriából, és szerte Európába értékesíti ezeket. Képzelheted, hogy a piac óriási!

Nyilvánvalóan ma már nem jelent problémát a nemzetközi pénzügyi tranzakciók megoldása: ma már bármikor igényelhetsz nemzetközi bankkártyát és bármikor utalhatsz bármelyik országba (a megfelelő tranzakciós kódokkal). Egy jó számlázó rendszerrel (erre is mutatok majd példát, amit én használok) pedig bármilyen pénznemben számlázhatsz. Sőt, azt is megteheted, ha mondjuk Európába szállítasz, hogy eleve euróban adod meg a termékeid árait, nem pedig forintban. Adsz neki egy fix eurós árat, és az mindig annyi, függetlenül az árfolyamváltozásoktól. Néha többet nyersz vele, néha kevesebbet, de még a legalacsonyabb értéknél is bőven nyereségessé teheted az egészet.

Ma már az sem probléma, hogy eljuttasd ezeket a termékeket külföldre. Több magyarországi futárszolgálat vállal pl. a szomszédos országokba kiszállítást (pl. Sprinter), illetve, ott vannak a nagyobb szállítmányozó vállalatok, mint pl. a FedEx az USA-ba, vagy a DHL, UPC, GLS, hogy csak néhányat említsek.

Szóval, semmi akadálya nincs annak, hogy az Internetes vállalkozásod akár világméretűvé váljon. És ehhez elegendő mondjuk angol, német vagy orosz nyelven is elkészíteni azt (attól függ, milyen területet szeretnél megcélozni).

De természetesen mindenképpen célszerű – és ezért is készült el ez a kiadvány – először a magyar piacon megszerezned a kellő tapasztalatot! Utána könnyebb lesz kifelé terjeszkedni.

 

4. Könnyebben válhatsz piacvezetővé

Online marketing - A Piacvezető

Online marketing – A Piacvezető

Bármilyen furcsa is lehet, az Internetes kereskedelem révén hamarabb válhatsz elismert szakértővé, és a területeden meghatározó tényezővé, mint a hagyományos úton. Az ugyanis jóval lassabb és költségesebb.

Ha van egy megfelelő terméked vagy szolgáltatásod, és hozzá egy megfelelő sales (értékesítési) weboldalad, mellé egy megfelelő stratégiával, akkor jóval rövidebb idő alatt válhatsz a terület meghatározó tényezőjévé. A Google például az én weboldalamat a fuvarozók témakörében több kulcsszóra is az 1. helyen hozza, de legrosszabb esetben is a 3. helyen. Azaz, úgy látja, hogy az oldalam nagyon értékes sokak számára. Ráadásul még egy-két hasznos dolgot megtehetsz te is, hogy előre kerülj és ott is maradj, de erről majd később.

A lényeg az, hogy nagyobb esélyed van gyorsabban a piac meghatározó elemévé válni akkor, ha online marketinget (értékesítést) folytatsz. És valójában EZT is kéne megcéloznod.

(Részlet a teljes mesterkurzus eBook-ból…)

 


Online értékesítési kurzus

Online értékesítési kurzus

 

Tudj meg még sokkal többet a témáról!

Irány az online értékesítéssel foglalkozó 1 hónapos, ingyenes email-tanfolyam ==>

 

 

Az anyagok szerzője: Kuzma Ferenc, 17 éves értékesítői és 6 éves online értékesítési tapasztalattal rendelkező tanácsadó.

(Az oldal feltöltés alatt áll. A tartalmat folyamatosan bővítjük. Addig is türelmedet kérem! Iratkozz fel az INGYENES anyagokra, és kezd el beépíteni vállalkozásodba az ott tanultakat!

Jó tanulást és sikeres alkalmazást kívánok!

Kuzma Ferenc, info@ertekesitesmegoldasok.hu )